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3 argentinas: Cada una puso lo mejor que tenía

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3 argentinas - Foto: Sol Aizcorbe

3 argentinas – Foto: Sol Aizcorbe

Tres amigas, Eloísa Di Giácomo, Milena Ariola y Adelaida Monguillot, se aventuraron en la música a fines de 2011. Su primer disco, “La estrella”, fue lanzado oficialmente en Floripa el pasado mes de octubre. Con un estilo muy personal e íntimo, el trío logra reunir la sensibilidad compositiva con la frescura de una música genuina que mezcla lo folklórico con el jazz.

Entrevista: Silvia Demetilla
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Las tres argentinas hablan en grupo y unen sus esfuerzos para solidificar su proyecto. Milena Ariola, la voz del grupo, nació en Venado Tuerto, provincia de Santa Fé, Eloísa Di Giácomo, en piano, nació en Buenos Aires pero creció en la provincia de Córdoba; Adelaida Monguillot, en guitarra clásica, también es cordobesa.

¿Cómo nació 3 argentinas?

3 argentinas surgió cuando la fusión entre nuestro presente y nuestro pasado alcanzó la perspectiva necesaria para inspirar y darle forma a este proyecto, el cual no pretende ser ni nuevo ni viejo, ni de acá ni de allá, sino simplemente expresar desde una profunda amistad lo que las tres, siendo tan distintas, llevamos dentro.

¿De qué se trata y quiénes componen el trío?

Este proyecto es una expresión musical de lo que nos une, nuestros puntos en común, pero también y sobre todo es un continuo aceptar nuestras grandes diferencias. Es un explorar lo que nos pasa, tanto a nivel individual como en equipo, lo que queremos que pase, lo que soñamos, lo que fuimos y fundamentalmente lo que queremos mejorar.

¿Podrían contarme algo de su historia?

Nacimos en diferentes años de una Argentina convulsionada y crecimos escuchando a nuestros padres cantar tango, folklore, jazz… Crecimos bajo la influencia de un rock nacional entrañable, y por supuesto escuchando también mucho rock y pop anglosajón. Estas influencias, sumadas a nuestra formación clásica, nos llevaron (como una vez hicieron nuestros abuelos y bisabuelos) a recorrer el camino a la inversa, descubrir un mundo más amplio en posibilidades donde poder crear y desarrollar nuestra propia identidad.

¿Cuándo llegaron a Londres?

Así fue que nos encontramos, y reencontramos, en Londres durante los años 1999 y 2000. Sin embargo no fue hasta noviembre de 2011 que nos sentamos las tres a escribir para ver si salía algo…

¿Cómo fue el trabajo para componer, armar y producir “La Estrella”?

“La Estrella” fue un trabajo verdaderamente de equipo. Cada una puso lo mejor que tenía, lo que más dominaba, lo que más sabía, su propia experiencia, y todo sin pretensiones. Fue un trabajo sumamente sincero, valiente, minucioso y también muy divertido. Queríamos ver si podíamos ser autosuficientes, no depender ni tener que esperar los tiempos de nadie, por lo que cada día representaba un aprendizaje ininterrumpido y un desafiar nuestras limitaciones al máximo. Nuestra mayor sorpresa fue darnos cuenta de que a nivel equipo la composición de canciones fluía: una presentaba una idea, o un trozo de letra, o un pasaje armónico, o algo más elaborado quizás, y después entre las tres lo trabajábamos, cada una aportando más opciones y sobre todo el conocimiento y las posibilidades de su propio instrumento. Cuando la canción estaba más o menos armada, empezábamos con la grabación.

¿Cómo son sus presentaciones en vivo?

Por el momento queremos que nuestras presentaciones en vivo transmitan lo mismo que intentamos transmitir en el álbum: que el foco esté dirigido a las canciones en su estado más puro, simple y despojado.
Nos sentimos muy afortunadas de tener una respuesta muy positiva tanto del mundo latino como del británico y de muchas otras nacionalidades. Realmente este es otro ejemplo de cómo la música trasciende las fronteras del idioma creando uno nuevo, un signo que se nutre de imágenes, sensaciones y conexiones muy profundas. De tan variado que es el público, es muy variada también la elección de la canción del álbum que les gusta más.

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3 argentinas - Foto: Sol Aizcorbe

3 argentinas: Each of us gave it our best

Three friends, Eloísa Di Giácomo, Milena Ariola y Adelaida Monguillot, came onto the music scene at the end of 2011. Their first record, “La Estrella” (“The star”), was officially launched at Floripa last October. With a style both personal and intimate, the trio has succeeded in uniting a sensitivity of composition with a genuinely fresh style of music which is intrinsically a mixture of folk and jazz.

Interviewed by: Silvia Demetilla
Translated by: Richard Chapman

The three argentinian girls speak as a group and have joined forces to build on their project. Milena Ariola, the vocalist, was born in Venado Tuerto in the province of Santa Fé; Eloísa Di Giácomo, on piano, was born in Buenos Aires but grew up in the province of Córdoba; Adelaida Monguillot, on classical guitar, is also from Córdoba.

How did “3 argentinas” come into being?

3 argentinas came into being when our different stages in life and backgrounds reached a point where we had the necessary inspiration to give form to the project; it is not intended to be a case of “old” or “new”, or “from here” or “from there”, but reflects the deep friendship we have for one another and it’s simply to express what the three of us have inside us, however different that may be.

What is this project about?

The project is a musical expression of the things which unite us and what we have in common, but above all reflects an ongoing acceptance of our deepest differences. It is a means of exploring what happens in our lives (either as individuals or as a group), and of expressing our wishes for the future, our dreams, where we have come from and fundamentally, what we want to improve.

Can you tell me a bit more about your past, how you arrived in London?

We were born at different times in a troubled Argentina and grew up listening to our parents singing tango, folklore, jazz…, under the influence of our favourite local rock bands, and of course, listening to a lot of British rock and pop. These influences, combined with our classical training led us (as they once did our grandparents and great grandparents) to retrace our steps, and to discover a wider world where opportunities to create and develop our own identity existed. That was how we first met and then we met again in London during 1999 and 2000. However it was not until November 2011 that the three of us sat down together to write and to see if something might emerge… and that is what we continue to do today.

What was it like composing, working on and finally producing “La Estrella”?

“La Estrella” (The Star) was truly a team effort. Each of us input the best that we had to offer from the standpoint of skills and experience, but as unpretentiously as possible. It was a very honest, brave and thorough piece of work, but we also had a lot of fun. We wanted to be self-sufficient, not relying or dependent on anyone else’s time, so every day (in terms of recording and production) represented a continuous learning process and one which stretched our skills to the limit. Our biggest surprise was to realize that the composition of the songs flowed on its own when we were working as a team: one had an idea, or a piece of lyrics, or a harmonic passage, or perhaps something more elaborate, and then each of us worked on these elements providing ever more options and taking advantage of all the knowledge and the possibilities of each of our own instruments. Once the song was more or less complete, we started on the recording process.

What resources do you use in your live performance?

For the time being, we want our live performances to convey the same as the album: that the focus stays on the songs in there purest, simplest basic state.

How has your music been received in the United Kingdom?



We feel very fortunate to have had a very positive response from both the Latin world and from locals, as well as from people of many other nationalities. This is another example of how music transcends borders creating another form of language or medium, and one that thrives from images, sensations and deep connections. A highly varied audience also means that there is a lot of choice as to which are the favourite songs on the album.


Future plans?

Our current plan is to carry on creating a round of gigs in London while we continue to write and record the second album. In the near future we should love to be able to introduce our music to other countries.

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